Träningsklädd

Träningsklädd
Kläder för träning, klicka på bilden!

tisdag 25 juni 2013

Vattengympa...




Jag har fördelen att ha en egen pool. Där kan man simma, hoppa, plaska, vattenjogga ja.. man kan göra mycket nyttigt där om man vill alltså. Vår pool är liten men det forsar vatten från pumpen så kraftigt att det går att simma mot strömmen liksom. Perfekt att börja sin första semesterdag med en 20 minuters simtur

Sen kan man köpa färdiga vattengympaprogram om man känner för det eller hitta på ett eget pass.
Vattenträning är effektivare än landträning i många avseenden. Flera muskelgrupper tränas samtidigt och vattenmotståndet är betydligt större jämfört med luft, vilket medför att energiförbrukningen också blir högre.

I princip kan du träna samma muskler som på land, men mer skonsamt. Tack vare din egen förmåga att i vattnet styra hur snabbt och hur stor du gör rörelsen och med hur stor kroppsyta rörelsen utförs, kan du träna maximal styrka utan att överbelasta muskler, senor, leder och skelett. Vattnet avlastar kroppstyngden, bromsar rörelsen, men ger samtidigt motstånd i alla rörelseriktningar. Här kan du använda olika redskap för att förhöja effekten t.ex. hantlar, handskar, pads el. dyl.

Vattentrycket påverkar kroppen så att hjärtats slagvolym blir större, varpå pulsen sänks (<29°C). Vi kan alltså träna hårt under lägre puls! I det mjuka sköna vattnet orkar du röra dig mycket längre och förbränningen blir också gynnsammare, vilket inte minst passar överviktiga bra.

I varmt vatten dvs 30-32 grader Celsius kan pulsen vid ansträngning jämföras vid land- resp. vattenträning. Vad varmare vatten 32-34 grader Celsius (som i sjukhusbassänger) överbelastas kroppen av det varma vattnet om man tränar för hårt/frisktränar. Det varma vattnet är till för skadade och sjuka som inte kan träna så hårt!

Vattenturbulensen ger en massageliknande effekt som förhöjer vattnets mjuka, behagliga känsla mot kroppen. Den bidrar även till minskad träningsvärk.
Den absolut största fördelen med vattengymnastik i alla former ör dock att det är ROLIGT! Det skvätter lite, det är skönt, avkopplande, relativt enkelt men ändå mycket effektivt, det ger sällan träningsvärk och det lämnar kvar en känsla av välbehag i hela kroppen, men blir fysiskt trött, men mentalt pigg!
Källa
Dagens tips: Ha lite kul i vattnet.
/ PIA




1 kommentar:

  1. Åh, perfekt med en egen pool!! Jag hade också gärna startat morgonen så.

    SvaraRadera

Tack för att du skriver ett par ord! Om du inte har något konto så kan du kommentera ändå, välj som anonym ock skriv ditt namn i kommentaren om du vill.