Träningsklädd

Träningsklädd
Kläder för träning, klicka på bilden!

tisdag 30 december 2014

Demi vegetarisk mat.


Mitt val att bli Demi vegetarian ( typ 1) har jag klurat lite på ett tag. Tänkt fram och tillbaks och undrat om jag klarar av det. Eftersom jag kraftigt drog ner på kolhydraterna i april och märker att jag mår så mycket bättre av det så vill jag fortsätta så klart.  Tex. Psoriasisen, den är så gott som borta, bara det är helt värt alla mackor i världen. Nu kan jag fuska lite ibland men då väljer jag dinkel mjöl om jag bakar och fullkornsbröd.


 Vad ska jag äta nu då kan man undra.
Ja tex. omelett med räkor. Lax, makrill, torsk, musslor, kräftor, krabba, spätta fiskburgare, kyckling i alla former och så Quorn, svamp, vegetarisk korv, soppor och grönsaker i oändlighet. Jag kan äta råris, Quinoa, linser och bönor. Så javisst, jag tror det kommer fungera bra. Det finns ofta vegetariska rätter på restaurangerna och på jobbet så är det fler än jag som är vegetarianer.
 Varför? Jo för miljöns skull och min egen hälsa. För att jag är så himla nyfiken på effekterna också.
Vi får se hur det går. Jag återkommer så klart. / Pia


lördag 27 december 2014

Träningsmotivation!

Hej och på återseende kan man kanske säga eller
God fortsättning går också bra. Det var nästan ett år sedan jag gjorde inlägg här, men nu har jag gjort ett val. Jag ska försöka hålla igång mina tre bloggar och skriva var tredje dag på dem. Start i januari. Galen?? Nej men jag brinner för friskvård, för hem och inredning och sist men inte minst för Trädgård.  Jag testar i alla fall ett tag. 
 
Madonna(2014)
Bilden lånad från nätet.
 Motivation var det ju det skulle handla om idag.  Hur får man det? Ja det finns ju många sätt men för mig funkar en pådrivande person / kompis väldigt bra, Dagliga eller ofta förekommande kommunikation som handlar om träning, hälsa och välbefinnande får mig att tända till.  Att peppa varandra och stötta varandra i träning är bra. Just positiv feedback funkar mycket bra. Som  allt här i livet skulle jag vilja säga. Att läsa och bli inspirerad av hälso- tidningar funkar också. Gruppträning är bra för mig, jag tar i lite extra då vill liksom inte ge upp i första taget. En annan sak som jag tränat på ett tag är, att se sig själv efteråt i huvudet och i tanken. Den känslan när man är klar med sitt träningspass och den endorfinkick man faktiskt får. Det är den man ska ha i focus när det stretar lite emot att ta sig till träningslokalen. Ok jag är kanske ingen expert men lite kunskaper har jag faktiskt och mental träning är bra. Jag är ju till åren kommen      skulle väl några kanske säga men jag känner mig rätt pigg och alert ändå.
 
Jag brukar tänka på att självaste Madonna faktiskt är äldre än mig Fniss!   

Då ska väl ändå jag kunna kämpa på lite. Motivation igen. Förebilder alltså.. Det är bra!  Nu kanske ni tror att jag inte tränat på ett år, men se då tror ni fel för jag har varit tokaktiv hela tiden. Ibland mer och ibland mindre.
 
Dagens tips! Ge dig själv träningsmotivation.
 
Vi hörs då../ Pia

 

torsdag 30 januari 2014

På tur!

Äntligen kan man välja att åka skidor. En av dom motionsformer som jag gillar väldigt mycket. Inte att tävla, nej bara gå på tur som man säger. I dag har jag min tidiga dag så jag hinner se dagsljuset.  Det får bli en liten tur på eftermiddagen. Jag lovade mig själv nya skidor denna säsongen, fast när jag tänker efter så får dom gamla hänga med ett tag till. Jag har svårt att skiljas från dom. Anno 1982.

På kul så kollade jag kaloriförbrukning och blev inte så förvånad faktiskt.423 kcal förbrukning när jag åkte skidor  jämfört med om jag skulle ha utövat aerobics i högt tempo 370 kcal i 40 min uträknat på min vikt. Kör så det ryker... eller snarare yr.
/ PIA

torsdag 16 januari 2014

Utmaningarna avlöser varandra!

Tänk så himla fort man vänjer sig vid nya vanor. Jag längtar numera efter mina träningspass, nästan alltid. Klart att det känns trögt och tungt vissa dagar men i det stora hela så är det bara positivt. I kväll har jag tränat Tabata mixat med step i 75 minuter och invigt mitt nya träningslinne. Ett rosa från H&M, det kändes bra.


Den nya utmaningen är en 21 dagars utmaning där man ska:
  • Träna tre gånger i veckan eller mer ( intensivt och svettigt) Jag ska träna två hårda pass, simma ett pass och så yoga eller pilates 1 dag
  • Promenera utomhus varje dag minst 15 min.
  • Göra tre hälsosamma förändringar eller fler och hålla sig till dom.
Mina hälsosamma förändringar blev att äta vegetariskt en dag/ vecka, att drastiskt dra ner på snabba kolhydrater och att unna mig en skön stund i bastun med min kära 1 dag i veckan. Relaxa och stressa ner. Det är lika viktigt som att träna tycker jag.
För mig funkar utmaningar väldigt bra som en sporre, man är med i en sorts grupp där man peppar och stöttar varandra. Eftersom den här utmaningen är över den sista januari så hoppar jag på nästa som börjar den 1:a Februari...100 pass på fyra månader ----igen.
/ Pia

fredag 3 januari 2014

Om att ta vara på det som bjuds.

Hallå där!

Oj jag ligger lite på latsidan här på bloggen. Men in real Life så gör jag inte det. Har bl.a. varit på semester en vecka på Madeira i början av december.  Latat mig? Nix inte jag.... Jo lite kanske.

pestana carlton madeira interior poolEtt Femstjärnigt hotell som bjöd på massor av bonus grejer. Vad sägs om jacuzzi , gym, inomhusbassänger, ångbastu, vanlig bastu och Skotsk dusch. Vad är nu det kan man undra? Jo det är
en strömdusch med varierade tryck för att aktivera blodcirkulationen och behandla cellulit. Bara att ta för sig för allt detta ingick i priset.
 




Jag tränade på gymmet tre dagar jag simmade och jag bubblade i jacuzzin så ofta jag kunde. På dagarna vandrade vi i levador eller gick långa strandpromenader.


Minns ni min utmaning 100 pass på fyra månader ? Jag klarade det med råge, 106 pass blev det faktiskt. Nu startar ett nytt år och jag är igång med min träning efter en liten paus pga. sjukdom. Nu är jag sugen på att testa någon ny träningsform men vet inte riktigt vad. Kanske detta.Det här.