fredag 6 september 2013

Inbakat i jobbet.

OK! Jag måste erkänna att gårdagen var en riktig hit. Min dag i stockolms förort Solna visade sig bli en toppendag.  Jag trodde inte riktigt det om jag ska vara ärlig. Tänk att få betalt för att göra sånt här. Solen sken från en klarblå himmel, vi fick vara fysiskt aktiva hela dagen.. (som på den gamla goda tiden när jag gick idrotts och motions-ledarutbildningen i Uppsala). Humöret var på topp och sällskapet speedat som tusan. En kollega som visade sig vara en sprudlande inspiration fick mig att pressa mig själv till det yttersta. Nu var det inte riktigt det som var meningen med utbildningen" Roligare utomhus" men endorfinerna sprutade kan jag lova. Ibland så tar barnasinnet och tävlingsandan över.




Två trötta och möra tjejer satte sig på pendeln tillbaks till utgångsläget. Eftersom det saknades duschmöjligheter så kändes det en aningens svettigt i en rätt så fullsatt kupé. 

Att få våra ungar att röra på sig kanske låter enkelt, men att få dem att träna på teknik, att få dem att bli inspirerade till att utveckla sin förmåga i tex. bollsinne eller koordination med enkla medel kan vara lite knepigare. Hur kan man göra för att alla ska känna sig som vinnare, att alla får göra mål och att det är viktigt att samarbeta? Hur tränar man sånt? Ja det var lite av innehållet i utbildningen. Vikten av att unga människor får upp ögonen för vad kroppen behöver bör verkligen betonas. Vi som vuxna förebilder och jag, då även som pedagog ska visa väg är det tänkt. Väg till ett sunt och rörelserikt liv där det ska kännas roligt att röra på sig och vistas utomhus.

Dagens Tips: Lek och ha det roligt utomhus.
/ PIA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver ett par ord! Om du inte har något konto så kan du kommentera ändå, välj som anonym ock skriv ditt namn i kommentaren om du vill.