Träningsklädd

Träningsklädd
Kläder för träning, klicka på bilden!

tisdag 29 september 2015

Antiinflammatorisk mat.

Jamen, hallå vad är nu det då? Ja det undrade jag med så jag luskade lite, eller forskade som det kanske heter. (då läser jag på en massa, bland annat artiklar helt oberoende av varandra och sammanfattar) Jag är ju väldigt intresserad eftersom min sjukdom Psoriasis är kopplad till inflamatoriska symptom.
 

Som bekant så slutade jag att äta kött från fyrbenta djur i Januari 2015. Jag ville testa i 3 månader. Det kändes helt Ok så jag valde att fortsätta med det. Sedan så märkte jag ju att jag mådde mycket bättre om jag uteslöt kolhydrater särskilt "snabba" När jag äter kolhydrater, jo jag tror att man behöver en liten mängd ändå... så får det bli sådana med ett lågt glykemiskt index (GI) Nu är jag ju bara en helt vanlig människa och självklart så händer det att man inte orkar vara så 100% strikt. Det slinker ner en pizza från pizzerian ibland. Ja och lite godis när de värsta sötsuget sätter in. Då gärna choklad, mörk sådan. Om man blir bjuden på mat så är det också lite svårt ibland att tacka nej till pasta, vitt ris eller mjölmat eftersom det kanske inte finns något annat alternativ. Det märks skillnad då kan jag berätta.



I alla fall så är antiinflammatorisk mat ungefär det som jag äter när jag inte fuskar. Fast det finns livsmedel som jag borde äta lite mer av och vissa som jag borde dra ner på.

I en stor studie från Harvard School of Public Health. visade dig sig att livsmedel som margarin, socker och rött kött ökar inflammationsgraden i kroppen.

Grönsaker, kaffe, olivolja och vin i måttlig mängd fungerar istället antiinflammatoriskt. Spännande tycker jag.



Grönsaker. Ät massor och gärna med så många olika färger som möjligt varje dag.
• Fisk. Ät gärna tre gånger i veckan. Välj fet fisk, till exempel sill, makrill, vildlax, tonfisk, regnbågsforell, sardiner, ostron.
• Nyttiga fetter. Använd kallpressad oliv-, raps- och kokosolja samt smör varje dag. Variera med hasselnöts-, avokado-, hampfrö-, mandel och kallpressad linfröolja.
• Kryddor och örter. Vitlök, lök, cayennepeppar, ingefära, gurkmeja, chilipeppar och curry. Alla örtväxter är också utmärkta.




• Kött och fågel från frigående och gräsätande vuxna djur. Exempelvis nötkött, gås och anka. Viktigt! Många djur föds upp med tillägg gjort på spannmål idag, dvs mindre gräs som borde vara det mest naturliga. Då omvandlas fetterna till det onyttiga Omega 6 i stället för omega 3. Läs mer här. 
• Frukt. Blodgrapefrukt, citron, rabarber, hallon och jordgubbar är bra frukter.
• Nötter. Ät högst 1 deciliter dagligen. Mandlar, hassel-, pekan-, macadamia- och cashewnötter är nyttigast.
• Råris, quinoa, bovete och havre.
• Keso, kesella, yoghurt, färskost, fetaost och mozzarella. Det gäller om du tål mjölkprodukter.
• Grönsaksjuicer. Drick morotsjuice, tomatjuice, svart och grönt te, örtte, källvatten.

En varierande kost är ju att föredra så missförstå mig rätt.. För mycket och för lite är aldrig bra. Vad jag menar är att man kan tänka sig för, vad är det jag stoppar i mig och ifall om det är bra för mig och min kropp. Vad blir följderna i det långa loppet?





























För att minska inflammationer undvik:
Stress, (ja man gör så gott det går.)
Rött kött ( Här också, gör ett aktivt val)
Socker (är väldigt duktig, men inte perfekt)
Snabba kolhydrater (Ja, Ja, ja...)
Gluten (främst vete) Just det!
Påverkade och upphettade fetter Ok! Inga pommes mer alltså!
Hel- och halvfabrikat (By by  till färdiga rätter från frysdisken .)
Tillsatser som färgämnen och konserveringsmedel...
 /Pia
 

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver ett par ord! Om du inte har något konto så kan du kommentera ändå, välj som anonym ock skriv ditt namn i kommentaren om du vill.