tisdag 19 mars 2013

Kondition!

Jag kom hem från jobbet  igår med en tung, tung kropp och frossan kom som en blixt från en klar himmel. Febern var ett faktum. Jaha, då var det sluttränat på ett tag. Träna ska man inte med infektion i kroppen. Jag får ta tag i det när jag frisknat till. OK! Jag kanske har övertränat lite. Skönt att man i alla fall kan ligga i sängen och blogga om friskvård. Fniss! Jag hade börjat skriva om kondition tidigare i veckan så det får inlägget handla om idag.

Kondition är en färskvara den varar  absolut inte för evigt, om någon tror det. Man måste underhålla den  Kondition är ett sorts mått på hur man tillgodogör sig det syret man andas in.

 "Syreupptagningsförmågan"  Kondition är en viktig indikator på hur väl hjärta och kärl fungerar. Jag som är i full gång med att klara av en utmaning "100 pass på 4 månader" Känner att konditionen förbättras för varje dag. Det går ganska fort att få bättre kondition. Nu kommer lite info om puls. Det kan vara bra att veta om man vill planera sin pulsträning. Man kan räkna ut vilken puls man ska ha vid olika sorters träning.

 Maxpulsen hos kvinnor är  ungefär 226 slag/ min. minus ålder Alltså min max puls är 226-53= 173 slag/ min. Då utför man ett väldigt, väldigt hårt arbete. Den pulsen kan man inte påverka genom träning. Mitt hjärta kan inte slå fortare.

Vilopuls är den puls man har när man vilat en längre tid, Tex. när man just vaknat. Den varierar,, en vältränad person kan ha en vilopuls på runt. 30-35 slag/ min. Den däremot blir lägre ju mer man tränar och ökar sin syreupptagningsförmåga. En förhöjd vilopuls kan vara tecken på en infektion.

Arbetspuls är den puls man har vid dagligt  fysiskt arbete. Den ligger någonstans mellan vilopuls och maxpuls beroende på vad man gör. Här sker också en förändring när man tränat en tid, pulsen sjunker vartefter konditionen ökar. 

Hur ökar man sin då kondition? Man kan öka antalet träningspass/ vecka eller öka intensiteten i passet
 ( springa / gå fortare, ha en högre step bräda, öka motståndet liksom.) Man kan också förlänga passet. Det gäller att få upp pulsen, arbetspulsen alltså rejält under träningspassen. 

Intervallträning är väldigt bra,, man tränar  2-8 minuter med 70-90% av maxpuls =. så mycket som man nästan bara kan, sen vilar man halva tiden av det man gjort dvs 2 minuter snabbt 1 minut vila 2 minuter snabbt 1 minut vila. Kör man 4 minuter är vilan 2 minuter. Så kör man så i 3-4  intervaller i början, upp till 15-20 intervaller för dom som är vältränade. Jag kör springa- gå och jag tar inte tid utan kör mellan snöpinnarna. Jag springer 2 snöpinnar och går 1. Det kan ju lika gärna vara lyktstolpar.

Exempel på några pulshöjande aktiviteter: 

  • Hoppa hopprep
  • Jogga/springa
  • Powerwalka gå i snabb takt ha gärna musik med bpm 120-140 (taktslag per minut) Här kan du se några låttips.
  • Gå fort uppför i trappor och backar.(skippa hissen&rulltrappan)
  • Cykla ute eller inne.
  • Åk skidor

Dagens Tips! Öka din kondition det lönar sig i längden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver ett par ord! Om du inte har något konto så kan du kommentera ändå, välj som anonym ock skriv ditt namn i kommentaren om du vill.