söndag 25 mars 2012

Bli frisk i trädgården!

 Klicka på bilden för mer info!

Att vara i trädgården är ju fantastiskt trevligt tycker jag. Jag som kanske är en lite lätt stressad människa eller så kanske jag har någon bokstavskombination, vad vet jag. Jag finner en inre ro och en harmoni när jag får vara där ute bland blommor, blad, jord, hönsskit och annat i min trädgård. Jag har ju tillbringat massor av timmar där och jag glömmer verkligen tid och rum när jag blir ett med min trädgård.
Som Friskvårdsterapeut så vet jag att det forskats en del inom just
 friskvård i trädgården.
Vad händer med ens kropp då? Jo faktiskt detta...
  • Blodtrycket sänks.
  • Halten av stresshormonet kortisol sjunker.
  • Hjärnan får vila eftersom enkelt arbete kan liknas vid meditation.
  • Sömnen blir bättre, bland annat tack vare dagsljus.
  • Det bidrar till att kroppen tillverkar eget D-vitamin som bland annat är viktigt för psykisk hälsa.

  • Ja som synes så ger det positiv effekt när man är och arbetar i trädgården.
    Här kan du läsa om hur det gick för Annica som sadlade om från Fskl. till trädgårdsfotograf.
    Ha det bra och sköt om er!
    Pia
      


    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar

    Tack för att du skriver ett par ord! Om du inte har något konto så kan du kommentera ändå, välj som anonym ock skriv ditt namn i kommentaren om du vill.