onsdag 28 mars 2012

Sömn!


Bild Källa:
Sova är ju så otroligt skönt och antalet timmar för sömn varierar från person till person. Jag själv är beroende av minst 8 timmars sömn / dygn annars blir jag lite konstig. Jag blir rent av elak, sur och tvär. Min hjärna kan inte fungera om jag inte får sova mina timmar.
En del kan ju inte sova på grund av en massa olika orsaker.
Stress är en, oro en annan och ångest och missbruk kan vara boven i dramat.

Det är kvalitén på sömnen som är det viktiga, framför hur länge du sover!
Sömnen är bra för:
  • Kroppen och hjärnan ska få återhämta sig och bearbeta dagens intryck
  • Minnet
  • Ämnesomsättningen ( Hmm! snabbare förbränning? )
  • Cellproduktionen  ( Mina tankar: Mindre rynkor)
  • Immunförsvaret
  • Flera hormoner påverkas under sömn:
    bl.a.
    tillväxthormoner och testesteron ökar, serotonin lika så, medan stresshormonerna kortisol och adrenalin sänks. Halten glukagon är också högre på morgonen. Det kroppsegna sömnhormonet melatonin som gör dig sömning stimuleras av mörker och är som störst på natten, mellan kl 2-4.
    Dagens tips : Sov Gott!

Råd vid sömnproblem

Se till att skaffa bra förutsättningar för god sömn:
  • Gå inte och lägg dig utan att vara sömnig.
  • Se till att varva ned en till två timmar innan du lägger dig. Det är viktigt att vara avspänd och lugn då man ska sova.
  • Försök att ta itu med stress och problem före sänggåendet. Att ligga och älta problem gör det svårare att varva ner.
  • Undvik kaffe, te, cola eller energidryck sex timmar innan du lägger dig. Dryckerna gör det svårare att gå ner i varv.
  • Ha det mörkt, svalt och tyst i rummet och använd en bra säng.
  • Undvik att arbeta eller titta på TV i sängen.
  • Ha regelbundna tider för när du lägger dig respektive stiger upp.
  • Om du inte kan sova – gå upp och gör något annat tills du blir sömnig. Tänd helst inte lampan.
  • Undvik alltför långa tupplurar under dagen.
  • Motionera regelbundet.
  • Se till att få mycket ljus under dagen, speciellt på morgonen.

Pia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver ett par ord! Om du inte har något konto så kan du kommentera ändå, välj som anonym ock skriv ditt namn i kommentaren om du vill.