torsdag 22 mars 2012

Vila & Återhämtning!

Just det! Vila och återhämtning är precis lika viktigt som rörelse. Va? Nu är hon väl skvatt galen kanske några tänker. Nix det är jag inte alls. Balans är ett nyckelord inom friskvården och 8,8,8 säger det något till er?
Ja just det, 8 timmar sömn, 8 timmar arbete och 8 timmar fritid.
Vad gör vi med dessa timmar? 

Jag har valt att inte jobba så mycket och då får jag tid över kan man säga. Den tiden använder jag till att göra sånt som är roligt och trevligt. Varför ska man vänta tills man är pensionär? Det var en fråga som jag ställde till mig själv.

Jag mår så bra av det här och är glad att jag valde det i stället för pengar. Nu kanske inte alla kan jobba mindre, men man kan alltid göra val. Välja hur man vill ha sin vardag och vad man gör utav sin tid. För tiden är ju lika fördelad för alla 24 timmar/ dygn till var och en.
Jag har innan jobbat 140% med två jobb och inte fattat att jag behövde vila och återhämta mig. Då blev jag istället sjuk lätt, hade perioder av nedstämdhet och livet var absolut inte i balans. Det som brukade kännas som roligt blev istället en börda och ytterligare en arbetskrävande insats istället för den avkoppling det tidigare varit.
 Så dagens tips blir Ta en paus ibland, en lååång eller en kort och hämta dig.

Pia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver ett par ord! Om du inte har något konto så kan du kommentera ändå, välj som anonym ock skriv ditt namn i kommentaren om du vill.