Träningsklädd

Träningsklädd
Kläder för träning, klicka på bilden!

onsdag 11 april 2012

Jag blir så arg...


Visst vet ni hur det känns att vara riktigt arg?
Jag vet i alla fall. Fy vad ARG jag har varit till och från. Vad händer när man blir arg? I kroppen alltså! Att vara arg, och inte ta hand om ilskan på ett bra sätt, kan göra dig sjuk. På ena eller andra sättet. Om du trycker undan din ilska kan du till exempel drabbas av spänningshuvudvärk eller smärta i nacken. Om du i stället alltid agerar ut din ilska kan risken för hjärt-kärlsjukdom öka.
- Det händer en massa saker i kroppen när du blir arg. Spänningen i kroppen höjs, stressen ökar, hjärtat slår fortare, blodflödet ökar, du svettas mer och du andas snabbare och ytligare, säger
Titti Holmer, psykolog och författare till boken "Lycka nu" (Bonnier fakta).


  • Stresshormonerna adrenalin, noradrenalin och kortisol utsöndras.
  • Andningen blir snabbare och ytligare.
  • Hjärtat slår snabbare, blodtrycket höjs., blodtillströmningen till musklerna ökar.
  • Matsmältningen går på sparlåga.
  • Musklerna späns.
  • Käkarna späns, du biter ihop tänderna.
  • Pupillerna vidgas, synen skärps.
  • Svettproduktionen ökar.

Så här sjuk kan ilskan göra dig

 Dina känslor påverkar hur kroppen mår. Om du inte hanterar din ilska på ett eller annat sätt kan kroppen också bli arg och du riskerar att drabbas av:
  • Spänningshuvudvärk, migrän.
  • Ont i magen, magkatarr, orolig mage.
  • Värk i rygg, axlar och nacke.
  • Stickningar i bröstet.
  • Trötthet, sömnsvårigheter.
  • Nedstämdhet, ångest, depression.
  • Högt blodtryck, hjärt-kärlsjukdom.
  • Sämre immunförsvar.

Koll på känslorna! Lär dig de åtta knepen att hantera ilskan - och slipp bli sjuk.


Tänk efter Gör en bedömning innan du agerar ut i vredesmod. Vad är problemet? Kan du påverka eller förändra något genom att säga ifrån? Hur kan du i så fall göra det? Vad blir konsekvenserna? Att till exempel bli arg och skrika i en bilkö ger sällan något, utan påverkar bara dig eftersom du blir upprörd och uppstressad.
Testa meditation Lär dig meditera och öva 20 minuter om dagen. Då lär du dig att betrakta dina tankar och känslor, det gör det lättare att acceptera och släppa dem.
Andningsövningar
Att ta tio djupa andetag när du blir arg är inte så dumt. Om du andas och känner in så hinner du tänka över om, och i så fall hur, du ska agera på det du känner. Lär dig gärna olika andningstekniker som kan hjälpa dig att andas på ett bra sätt.
Förbered dig Lär dig hur du fungerar, speciellt om du är en utagerande person. Skriv ner tre olika situationer som blivit problematiska. Vad hände? Vad tänkte och kände du? Hur agerade du och vad fick det för konsekvenser?
Acceptera känslan Lättare sagt än gjort, men försök acceptera ilskan utan att vare sig trycka undan den eller agera utåt på den. Känslan kommer att klinga av, tillåt den att finnas tills den gör det.
Ta hand om kroppen Många som har problem med ilskan är också dåliga på att ta hand om sin kropp. Att förändra din livsstil kan faktiskt förbättra ditt humör.
Sov ordentligt, helst 7-8 timmar per natt.
Ät en hälsosam och varierad kost.
Undvik vardagsmissbruk i form av för mycket vin, kaffe och cigaretter.
Motionera, det ökar din kroppskännedom.
Minska stressen, se till att du har balans mellan vila och aktivitet.
Lägg lite extra energi på att ha fungerande relationer.
Skifta fokus Lämna rummet eller situationen som gör dig arg. Gör något helt annat, eller skriv eller prata av dig.
Uttryck dig rätt Undvik att gorma, skrika och gå till attack, det är sällan något blir bättre av det och din kropp blir bara ännu mer stressad och du mer lättretlig. Lämna situationen i stället - eller gör en andningsövning först om du har svårt att låta bli att explodera. Framför därefter det du vill ha sagt på ett sakligt sätt, utgå ifrån dina behov och använd jag-budskap i stället för att anklaga. Det är bättre både för dig och för omgivningen.
         
Dagens Tips: Bli lite förbannad ibland.

Ilska kan vara bra

Ilska är en av de negativa grundkänslorna, vi tycker inte om att vara arga. I alla fall de flesta av oss. Därför är en vanlig reaktion att trycka undan ilskan, att bita ihop i stället för att bita ifrån. Du kan tycka att du inte borde vara arg och förnekar därför din känsla.
- Om du undertrycker din ilska blir du väldigt spänd, och till slut kanske du exploderar i stället. Om du trycker bort känslan hela tiden kan det också vara svårt att sätta gränser.
För ilska kan vara bra, en väg till att säga ifrån och sätta gränser. Alla känslor är impulser till handling, och om du till exempel blir illa behandlad kan ilskan behövas för att sätta stopp

 
Pia.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver ett par ord! Om du inte har något konto så kan du kommentera ändå, välj som anonym ock skriv ditt namn i kommentaren om du vill.