Träningsklädd

Träningsklädd
Kläder för träning, klicka på bilden!

fredag 27 april 2012

vårdepression.


Har aldrig riktigt fattat att man kan bli deppig på våren. Hösten OK! men på våren när allt är så ljuvligt, vad händer?
– När längden på dagarna förändras i snabb takt hänger inte den biologiska klockan med. Den har en inbyggd tröghet, men för vissa är det värre än för andra. Detta resulterar i nedstämdhet och hos vissa en riktig depression, berättar Torbjörn Åkerstedt, professor i beteendefysiologi.
Vanliga tecken på vårdepression är extrem trötthet, likgiltighet, stress, ökat sötsug, viktuppgång, minskad sexlust sömnstörning med ökat eller minskat sömnbehov, morgonångest, för tidigt uppvaknande, nedsatt minne samt koncentrationssvårigheter.


6 tips för vårhälsan
Man förebygger vårdepressionen på bästa sätt genom att förebereda sig redan när mörkret
kommer på höstkanten.
  • Motionera utomhus. Ta promenader och cykelturer dagtid för att få uppleva mer soljus och frigöra endorfinerna samt balansera hjärnans signalsubstanser som melatonin och serotonin.
  • Sov ordentligt. Se till att få regelbundna sömnvanor och kliv upp på morgonen när det är ljust.
  • Ljusterapi. Åk på solsemester eller skaffa en ljusterapilampa för hemmabruk.
  • Se över matvanorna. Att äta regelbundet och hälsosamt är viktigt. Speciellt brist på essentiella fettsyror som omega-3 har satts i samband med ökad risk att utveckla depressioner.
  • Naturläkemedel som bland annat Johannesört kan lindra depressioner och oroskänslor.
  • Sök hjälp. Om du upplever att problemen är stora eller långvariga, kontakta din husläkare som kan hjälpa dig.
Dagens Tips:
  



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skriver ett par ord! Om du inte har något konto så kan du kommentera ändå, välj som anonym ock skriv ditt namn i kommentaren om du vill.