söndag 6 januari 2013

Rensa i röran!

Enligt Feng Shui som är en gammal kinesisk filosofi så mår vi bra av att rensa upp i röran. Energierna kan flöda och det skapar harmoni. Jag har läst en del om detta och tycker att det finns mycket logik i det. Jag menar att den filosofin är realistisk och inte alls flummig på något sätt enligt mig.

Källa

Nu ska jag ta ett exempel: Jag har massor med kläder i garderoben som jag inte använder på grund av att de är för små???? Ja, Ja! vad får det mig att tänka på då varje gång jag ser dem? Jo att jag gått upp i vikt och borde göra något och det. Vilket inte är ett dugg roligt eller harmoniskt. Tvärtom det väcker negativa tankar om mig själv som person att jag har dålig karaktär osv. Jag ska rensa i garderoben, skänka bort eller kasta, vad som helst, bort med gammalt. Jag kommer sen att öppna garderoben med ett leende och om jag sedan mot alla odds går ned i vikt så kan jag köpa nytt. Jag slipper leta, jag slipper irritera mig och jag slipper påminnas om min dåliga karaktär. Jag slipper också skrynkliga och inkastade saker som trängs i lådor och på galgar vilket gör mig på dåligt humör..


Källa

Ett annat: Jag sparar på allt fast jag har inte plats. Jag lägger det under sängen, ovanpå hyllorna, jag travar och staplar... OK! Nu ska jag damma och dammsuga, under sängen samlas dammråttorna, dom samlas lätt lite här och var. Tänk vad irriterad jag blir när jag först ska flytta på allt som liggen i vägen. NEJ! Bort med onödiga saker, ha fria ytor som går lätt att damma av och fria golvytor som man enkelt och problemfritt kan dammsuga.

Jag menar inte att det för den skull ska vara sterilt och opersonligt..nej långt ifrån,  omge dig gärna med saker som ger dig något tillbaka. Jag tänker på symboliska saker. Fräscha blommor, en prydnadssak som har betydelse för dig eller ett stilleben som står för en dröm, önskan eller kanske ett trevligt minne. Du blir glad att se dem och njuter av friden och harmonin. Du blir lite lyckligare....


Dagens Tips: Rensa dig lite lyckligare!

3 kommentarer:

  1. Ja herregud du skulle sett min källare. Har hela min mor och fars bohag (eller jag delar av i alla fall för en del har jag ju lyckats slänga) och så min egen röra också. Nu har jag renoverat klart snart och då ska jag ta i tu med alla lådorna och slänga, skänka mm. Feng Shui är inte alls dumt!! mycket bra idéer.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker också om dessa Feng Shui-tankar! Fast det där med att göra sig av med kläder har jag svårt med. Hellre går jag ned i vikt igen, så att jag kan använda alla mina fina kläder!
    Ha en skön vecka!
    Kram Helen

    SvaraRadera
  3. Håller med dig till 100 %, feng shui är toppen! Jag är en samlare av klass, samlar på de mest meningslösa grejer för de kan ju vara bra att ha så småningom... det händer aldrig att jag använder dem för jag hittar inte dem i röran! ;o)
    Nä, ut med allt meningslöst & in med få men viktiga saker. Har börjat med köket, sen ska jag försöka gå från rum till rum & rensa i år.
    Varmkram Lydia

    SvaraRadera

Tack för att du skriver ett par ord! Om du inte har något konto så kan du kommentera ändå, välj som anonym ock skriv ditt namn i kommentaren om du vill.