tisdag 1 januari 2013

Om att ta beslut.


Källa:

Vad skönt det är när man bestämt sig men vägen dit kan vara svår och besvärlig. Det kan gälla vad som helst men själva slutspurten är det svåraste. Vissa gånger kan man ta beslut utan att tänka efter ett dugg,  man bara bestämmer sig. Man vet att det är rätt på något vis. Andra gånger så kan man vela hit och dit länge, länge. Man tvekar och funderar tvekar och avvaktar tills man blir så osäker att man istället väljer ingenting. Pusslet blir inte lagt.


Det blir inget av det hela... Är ni med? Man kan behöva hjälp med att ta beslut ibland och vissa gånger så önskar man att någon annan kunde göra det åt en. Råd, goda råd är dyra har jag hört. Handlar det då om att man är osäker på sig själv och sitt val? Jaaa, det måste det vara annars så skulle det inte vara så svårt. Man tvivlar lite...
Sen så.. plötsligt så händer det! När man är så in i baljan säker att man inte tvekar en sekund, man tar snabba beslut och kloka beslut. Det har hänt mig flera gånger...Jag kallar det magkänsla.
Ett exempel är när jag gifte mig.. ett annat när jag blev gravid, alla gånger, ett enkelt beslut. Ja vi kan ju välja fritt här i vårt land.
Varför skriver jag nu det här och vad i hela friden har det med friskvård att göra? Massor! Att välja och göra bra val och att ta rätt beslut handlar oerhört mycket om friskvård. Att göra det man vill innerst inne och att våga satsa. Jag har tex. valt att vara rökfri, ett underbart val när jag väl beslutade mig. Enkelt också.. Ja det var enkelt för jag ville det så gärna. Det är väldigt många år sedan nu men ändå...VILJAN!!!

Dagens Tips: Ta ett beslut. Tänk på att "man reser aldrig från något utan till något". (Kinesiskt ordspråk.)
/ PIA

2 kommentarer:

  1. Fin och tänkvärd blogg. Jag lider av sån sjuk beslutsångest. Om det finns något som heter kronisk beslutsångest så har jag det haha. Kan aldrig bestämma mig, inte ens när det gäller dom allra minsta grejerna. Hamnar i konflikt med mig själv liksom =)
    /Maria

    SvaraRadera
  2. Läste någon gång att Mohammed Ali (boxaren) sa att det spelar ingen roll hur mycket styrka du har. Det är viljan som räknas ;-)
    Kram Helen

    SvaraRadera

Tack för att du skriver ett par ord! Om du inte har något konto så kan du kommentera ändå, välj som anonym ock skriv ditt namn i kommentaren om du vill.