torsdag 27 december 2012

Sömn!

Sova, jaaa... det är inte så tokigt. Jag sover väldigt mycket faktiskt. För mycket enligt vissa familjemedlemmar... Nåja det gör inget, jag bara måste sova ca. 8 timmar/ dygn för att funka normalt.
Har du en god sömn? Testa här. Jag kan avslöja att mina resultat var utmärkta..
Återhämtning eller skönhetssömn spelar ingen roll, kalla det vad du vill, är man trött så tycker jag att man ska vila och gärna sova en stund.

Märker att jag är rysligt trött nu under den mörkaste tiden på året och sover kanske lite mer än nödvändigt. Trött kan man ju vara på olika sätt fysiskt trött, eller psykiskt trött. Båda sorter kräver vila av något slag.
Kroppens återhämtning och uppbyggnad sker under djupsömnen. Hjärnan arbetar då långsammare och tillverkningen av stresshormon går på sparlåga. Drömmar dyker upp då och då under de olika sömnstadierna, men de är vanligast under REM-sömnen. Då arbetar hjärnan aktivt på ett sätt som påminner om när man är vaken. Alla har vi olika sömnbehov men lika viktiga för var och en.
Tidigare inlägg i ämnet sömn/återhämtning hittar du här
Dagens Tips:Sov gott!
/PIA

2 kommentarer:

  1. Ja, sömn börjar man med åldern uppskatta mer och mer! När man var yngre var det (iallafall för mig) en helt överskattad nödvändighet ;-) Tur att man i något , blir klokare med åren!
    Ha en fin fortsättning!
    Kram Helen

    SvaraRadera
  2. Kost och sömn är det viktigaste för att må bra! Men det gäller att ha en balans, att varken sova för mycket eller för lite! Och jag sover aaaaaalldeles för lite, skärpning:))

    Stöööörsta kraaaamen aka

    SvaraRadera

Tack för att du skriver ett par ord! Om du inte har något konto så kan du kommentera ändå, välj som anonym ock skriv ditt namn i kommentaren om du vill.